Programma 0: Bestuur en ondersteuning

Verschilverklaring

De belangrijkste verschillen tussen begroting en rekening zijn:

Bestuur

Taakveld:

0.1

Bestuur

Lasten

- 308.998

Nadeel

Aan de voorziening voor wachtgeld van bestuurders en wachtgeld pensioenen moest een extra dotatie plaatsvinden, mede door de fors hogere CAO voor bestuurders.

Lasten

 1.945

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

- 307.053

Baten

 3.298

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Baten

 3.298

Burgerzaken

Taakveld:

0.2

Burgerzaken

Lasten

- 13.301

Nadeel

In 2024 was er landelijk een hogere aanvraag voor paspoorten. De paspoortpiek was hoger dan verwacht bij de najaarsrapportage. Dit heeft enerzijds tot hogere lasten en anderzijds tot hogere leges geleid.

Lasten

 6.573

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

- 6.728

Baten

- 914

Nadeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Baten

 16.548

Voordeel

In 2024 was er landelijk een hogere aanvraag voor paspoorten. De paspoortpiek was hoger dan verwacht bij de najaarsrapportage. Dit heeft enerzijds tot hogere lasten en anderzijds tot hogere leges geleid.

Baten

 15.634

Beheer overige gebouwen en gronden

Taakveld:

0.3

Beheer overige gebouwen en gronden

Lasten

- 14.334

Nadeel

De juridische kosten waren niet goed begroot en leidden tot een overschrijding.

Lasten

- 14.334

Baten

 20.355

Voordeel

De baten vielen met name door kleine grondverkopen hoger uit.

Baten

 20.355

Ondersteuning organisatie

Taakveld:

0.4

Overhead

Lasten

- 99.561

Nadeel

Omdat we zoals de meeste gemeenten eigenrisicodrager zijn voor de WW draaien we ook op voor de daarbij behorende kosten. Een oud-medewerker die nog geen nieuwe baan heeft, heeft nog maximaal recht op 21 maanden WW-uitkering. Hiervoor is een voorziening gevormd.

Lasten

- 12.633

Nadeel

De CAO biedt nu de mogelijkheid voor spaarverlof. Eind 2024 hebben een paar medewerkers aangegeven hier gebruik van te willen maken. Bij de Najaarsrapportage was dit nog niet bekend. De regels schrijven voor, dat voor dit spaarverlof een voorziening wordt gevormd.

Lasten

- 3.082

Nadeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

- 115.276

Baten

 9.001

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Baten

 9.001

Treasury

Taakveld:

0.5

Treasury

Lasten

 227

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

 20.348

Voordeel

De rente op de kortlopende gelden viel lager uit dan begroot.

Lasten

 20.575

Baten

 5.111

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Baten

 5.111

OZB woningen

Taakveld:

0.61

OZB woningen

Lasten

 24.683

Voordeel

De uitvoeringskosten voor de OZB-woningen vielen lager uit dan begroot.

Lasten

 24.683

Baten

 36.953

Voordeel

Naar aanleiding van een bezwaar heeft met terugwerkende kracht een verschuiving van een object van OZB-niet woningen naar OZB-woningen plaatsgevonden.

Baten

 36.953

OZB niet-woningen

Taakveld:

0.62

OZB niet-woningen

Lasten

 108

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

 108

Baten

- 44.661

Nadeel

Naar aanleiding van een bezwaar heeft met terugwerkende kracht een verschuiving van een object van OZB-niet woningen naar OZB-woningen plaatsgevonden.

Baten

- 44.661

Belastingen Overig

Taakveld:

0.64

Belastingen overig

Lasten

 382

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

 382

Baten

- 4.557

Nadeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Baten

- 4.557

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Taakveld:

0.7

Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

Lasten

 160

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

 160

Baten

 92.820

Voordeel

De decembercirculaire was nog niet verwerkt in de Najaarsrapportage. Ook was er nog sprake van een aantal verrekeningen over eerdere jaren.

Baten

 92.820

Overige baten en lasten

Taakveld:

0.8

Overige baten en lasten

Lasten

 6.909

Voordeel

Bij de begroting wordt hier het verplichte bedrag voor onvoorzien opgenomen conform de bepalingen uit de financiële verordening. Bij de realisatie zijn hier de kosten van de werkkostenregeling geboekt.

Lasten

 6.909

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2025 14:07:21 met de export van 06/30/2025 13:31:12